نشست هم‌اندیشی شفاف‌سازی عملکرد کمیسیون ماده ۵ برگزار شد نگاهی به تاریخ اجتماعی شهر مشهد که نماد هم‌زیستی است | مشهد، پناهی برای ۷۲ ملت رئیس کمیسیون ایثارگران شورای اسلامی شهر مشهد: پروژه میدان معراج شهدا در توس، ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تقویت پارکینگ‌های موقت و ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد در ایام چراغ برات ۱۴۰۳ بهره‌برداری از سایت بانوان بوستان «طرق» مشهد تا پایان ۱۴۰۳ استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد با تأکید بر خلاقیت و نوآوری آبفا مشهد: تسریع در ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد نیازمند تنوع تأمین مالی است استفاده از طرح‌های هنرمندان برای بیلبورد‌ها و استرابورد‌ها در جشنواره هنر‌های شهری ۱۴۰۴ مشهد گزارشی از مشکلات جدی معیشتی و شغلی تاکسی‌رانان مشهدی | خواسته‌ها و گلایه‌های رانندگان تاکسی اقدام اورژانسی برای بهره‌برداری از اورژانس بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شهر مشهد ویدئو| اظهارات ظریف درباره موضوع حجاب و حقوق بشر در گفت‌وگو با سی.ان.ان انتصاب مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل‌رسانه شهرداری و مدیر منطقه سه شهرداری مشهدمقدس برگزاری نشست هم‌اندیشی بین دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی در خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایام چراغ برات جانمایی و نصب ۳۳ نمایشگر شهری در مشهد پویش شمس، آموزش نکات بهداشتی و سلامتی زنان و کودکان به بانوان محلات حاشیه شهر مشهد + ویدئو هوای ۹ منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار دارد (۳ بهمن ۱۴۰۳) بازدید استاندار خراسان رضوی از سد شوریجه و تصفیه‌خانه‌های شماره ۷ و التیمور مشهد (۲ بهمن ۱۴۰۳) مهم‌ترین پروژه ایمن‌سازی رانندگی در بولوار وکیل‌آباد مشهد در حال اتمام است مدیر اجرایی مراکز معاینه فنی خودرو مشهد: ۲۰ درصد خودرو‌های زیر چهار سال در مرحله نخست معاینه فنی رد شدند
سرخط خبرها

خدمت رسانی محسوس و منطقی

  • کد خبر: ۱۲۴۵۳۸
  • ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
خدمت رسانی محسوس و منطقی
دکتر مهدی یاراحمدی - روزنامه نگار و مدرس دانشگاه

«خدمت رسانی محسوس و منطقی به جای انجام امور نمایشی و تزیینی» بند هشتم چرخش‌های تحول آفرین سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت است. امروزه گرایش به کار‌های زودبازده و سطحی که بیشتر جنبه نمایشی دارد، به آفتی بزرگ برای برخی دستگاه‌ها و مدیران تبدیل شده است.

این مهم در بی ثباتی مدیریتی و تغییرات مکرر ریشه دارد و بر اساس مناسبات و رویکرد‌های سیاسی است. پرهیز از انجام اقدامات نمایشی و تزیینی لازمه مدیریت کارآمد و اثربخش و اقدامی مهم برای افزایش بهره وری سازمانی است. بر این اساس، مدیریت شهری در دوره ششم با پیش بینی این امر در سند چشم انداز، خودش را در معرض ارائه خدمات ارزیابی شونده و دقیق و به دور از کار‌های هیجانی و نمایشی قرار داده است.

مدیران شهری برای توسعه حداکثری شهر و رضایتمندی شهروندان باید به سمت طراحی و اجرای پروژه‌های کلان و زیرساختی حرکت کنند و با بهره گیری از دانش روز، خدمات نوین و متفاوتی را به مردم ارائه کنند. اگر مسیر خدمت رسانی خالصانه به سمت کار‌های روزمره، سنتی و نمایشی منحرف شود، بی شک خروجی و دستاورد‌های لازم را به همراه نخواهد داشت. از ابزار‌ها و لازمه‌های مهم برای پیشرفت سازمان و تحقق خدمت رسانی صادقانه و محسوس، ارتباط نزدیک مسئولان شهری با شهروندان است.

اعضای شورای اسلامی شهر، مدیران شهری و دیگر مسئولان مربوط باید همواره در دسترس مردم باشند و در راستای اقناع سازی جامعه و تکریم شهروندان به عنوان مهم‌ترین رویکرد، کوشش کنند. شایسته سالاری و انتخاب مدیران توانمند از اصول مهم دیگر برای تحقق این امر به شمار می‌رود.

در این راستا، داشتن نگاه عالمانه و منطقی به مسائل، بهره گیری از خلاقیت و نوآوری، طراحی سازوکار‌های تحقق شهر هوشمند، پژوهش محوری، اهل تعامل و مشورت بودن و پرهیز از شعارگرایی نیز از پیش نیاز‌های مهم است.

برخی مدیران با ایجاد هیجانات کاذب در حوزه جغرافیایی فعالیت و حوزه مدیریتی شان به دنبال سرپوش گذاشتن بر کاستی‌های عملکرد خویش و گروه تحت هدایتشان هستند؛ امری که شاید در کوتاه مدت ضعف‌های مدیریتی را پنهان کند، اما در بازه زمانی بلند مدت بیشتر سبب ایجاد هزینه‌های فراوان برای سازمان و همچنین بروز ناکارآمدی می‌شود.

پاسخگویی پیش نیاز نظم اجتماعی است. بر این اساس، زمانی که یک نهاد عمومی مانند شهرداری که با مشارکت مردم اداره می‌شود، می‌خواهد فعالیت اجتماعی کند، ضروری است که خدمات، نتایج و پیامد‌های عملکردش شفاف، محسوس و قابل اندازه گیری و ارزیابی باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->